ZAPISZ SIĘ NA POKAZY

STREFA DEALERA EXPORT

ikona telefonu +48 86 225 23 80

Ikona koperty Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jedno czy dwuosiowy – jaki roztrząsacz do obornika wybrać?

Rynek oferuje kilka typów rozrzutników rolniczych, które służą do nawożenia, wapnowania gleby czy transportu płodów rolnych. Mogą to być rozrzutniki jedno-, dwu-, trzy-, a nawet czteroosiowe. Przy czym liczba osi ma fundamentalne znaczenie, dlatego przed wyborem rozrzutnika należy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników.

 

Ładowność, zwrotność i manewrowanie

Wybór ładowności rozrzutnika zależy przede wszystkim od wielkości gospodarstwa, ale też funkcji, jaką maszyna będzie miała spełniać. Najpopularniejsze rozwiązania w zakresie ładowności to rozrzutniki o pojemności od 10 m3 do 40 m3. Przy czym większa liczba osi idzie w parze z rosnącą pojemnością. I tak:

  • 10 do 15 ton jedna oś;
  • 15 do 20 ton jedna i dwie osie;
  • 20 do 25 ton — dwie osie;
  • powyżej 25 ton trzy osie;
  • od 40 ton cztery osie.

Manewrowanie rozrzutnikami dwuosiowymi trzy-, i czteroosiowymi ułatwiają układy skrętnych osi, tj. nadążne i wymuszone. Układy nadążne w rozrzutnikach umożliwiają lepsze manewrowanie, łatwiejsze pokonywanie zakrętów i poruszanie się w trudnym terenie.

Wymuszone skręcanie osi (hydrauliczne lub elektroniczne) podwyższa komfort manewrowania dużymi maszynami i utrzymuje pojazd w linii jazdy ciągnika. Dzięki zastosowaniu układu skrętnych osi wymuszonych maszyny są bardziej zwrotne oraz mogą poruszać się w wąskich przestrzeniach i po nierównym terenie. Zaletą są duże kąty skrętu i mniejszy promień nawracania.

 

Co jeszcze warto wiedzieć o rozrzutnikach jedno i dwuosiowych?

Osie pojedyncze są na sztywnej osi, ale komfort można poprawić poprzez zastosowanie amortyzacji dyszla (hydrauliczna amortyzacja podwójna lub resor). Osie podwójne i większe są lepszym wyborem dla długich tras. Resorowane osie i amortyzacja dyszla mają tutaj duży wpływ na ostateczny komfort. Osie pojedyncze mają zazwyczaj jedno duże koło, zatem są lepsze do grząskiego podłoża z uwagi na mniejsze opory toczenia.

Wzrost prędkości jazdy sprawia również, że rosną wymagania co do podwozia. Podwozie amortyzowane hydraulicznie typu Premium z pewnością będzie doskonałym rozwiązaniem dla maszyn typu tandem i tridem z możliwością jazdy do 65 km/h. Takie podwozie gwarantuje stabilność podczas jazdy z obciążeniem po nierównym terenie.